Wednesday, October 27, 2010

Orang Kota Bharu - S. Othman Kelantan




Membaca novel 'Orang Kota Bharu' ini seperti terasa membaca buku-buku sejarah. Buku sejarah mengenai tempat yang diberi nama Kota Bharu. Kota Bharu duduknya dalam negeri Kelantan. Negeri kelahiran penulis, S. Othman Kelantan sendiri.
        Penulis berjaya menggambarkan tentang Kota Bharu kepada warga pembaca dengan baiknya. Setiap sudut dan ruang dalam tanah Kota Bharu ini seolah-olah berada di hujung pena penulis. Begitu rinci penulis menceritakan hal Kota Bharu ini.
Novel ini merakamkan tentang kehidupan orang Kota Bharu. Ia tidak terikat dengan satu jenis cerita, tidak tersimpul pada satu-satu keluarga. Ianya tentang orang Kota Bharu. Ceritanya dari bab ke bab tiada berkaitan. Ianya terpisah. Bukan kisah sesuatu orang itu yang hendak diceritakan, tapi novel ini membawa kita masuk ke dalam masyarakat Kota Bharu itu sendiri. Seperti terasa membaca cerpen-cerpen yang disatukan di dalam sebuah novel.
        Dari orang perseorangan, dari peniaga-peniaga, dari ceredung-ceredung (remaja-remaja), dari kisah politiknya, dari kisah perayaannya, dari kisah bahnya (banjir), dari kisah kemerdekaan negara, semua peristiwa-peristiwa itu diceritakan dari dalam Kota Bharu.
Kisah-kisah yang umumnya berkaitan dengan Malaysia, seperti kemerdekaan dan pilihan raya, digambarkan dengan secara khusus suasana ketika itu di Kota Bharu. Bagaimana penduduk-penduduk Kota Bharu mendepani krisis-krisis yang berlaku.

No comments:

Post a Comment